מאיר דוידי

קטגוריות

קטגוריות

מאיר דוידי לשכור ולהשכיר – תמ"א 38 בשוק השכירות בישראל

מאת: מאיר דוידי

כיצד משפיעה תמ"א 38 על שוק השכירות בישראל? האם זו מלחמה שכולם מפסידים בה או ש"השד לא כזה גרוע"? כל הפרטים בכתבתו של מאיר דוידי.

עם מחירי דיור שממשיכים לעלות משנה לשנה, אין זה מקרי כי אנשים רבים, משפחות ורווקים, צעירות ומבוגרים כאחד, מעדיפים לגור בשכירות. מצד שני בעלי דירות רבים נתונים ל"הלך הרוח" בחברה הישראלית ומתמודדים עם לחצים מכיוונים רבים בנוגע למחירי השכירות, תנאי השכירות ואפילו אופיים החזירי יש שיאמרו. בתווך פרוייקטי תמ"א 38 צוברים תאוצה משנה לשנה ומציבים דילמות של חוזי שכירות לשני הצדדים.

שכירות ותמ"א 38 – הצד השוכר

שוכרים רבים, בעיקר במרכז הארץ מתמודדים עם שוק דירות "קשות להשגה"! מצד אחד כולם רוצים לגור במרכזי הערים ומצד שני אין כל כך הרבה דירות כאלו והמלחמה על כל דירה במרכזי הערים הופכת להיות בעלת משתנים רבים שהעיקריים שבהם הם: כמה אני משלם? והאם אני יכול להוזיל את מחיר השכירות ועדיין  לא להתפשר על מה אני מקבל? תמ"א 38 מעמידה את כלל הדוכרים באותו אזור בדילמה כיוון שבניינים ישנים יכולים להכיל בתוכם דירות נפלאות ובמחיר מציאה אך אלו בעיקר יהיו בניינים שנבנו לפני 1980 ולפיכך יש סיכוי גדול שיחל בהם פרוייקט תמ"א.

שכירות ותמ"א 38 – הצד המשכיר

מרבית בעלי הדירות בשוק השכירות בישראל מייחלים לתמ"א 38 שתבוצע בבניין בו רכשו דירה להשקעה. הדירות בפרט והאזור בכלל יעלו את ערכם לאחר ביצוע התמ"א, הדירה שלאחר השיפוץ תהה גדולה יותר (כ- 12 מטר בממוצע עבור הוספת ממ"ד ) וכל הסיבות הללו יחד משמשות אותם (בצדק או שלא) להעלות את מחיר שכירות הדירה.  

משכירים, שוכרים ותמ"א 38 – מה קורה ביומיום?

אפשר לומר ששוק השכירות למד ולימד את כולם, שוכרים ומשכירים כאחד, כיצד להתמודד עם תמ"א 38 והשכרת דירות. כיום ישנם חוזים גנריים אותם ניתן למצוא ברשת ואלו כוללים סעיף ייחודי המסדיר את הנושא.

  1. אם אתם מתכוונים לשכור דירה במקום שנראה לכם מועד לתמ"א – זכותכם לדרוש את הסעיף הנ"ל בחוזה, תוכלו לשאול שכנים או דיירי בניינים סמוכים כדי להיות בטוחים. אם בעל הדירה מסרב – זו זכותו, אך בוודאי זכותכם שלא לשכור את הדירה
  2. מחיר! מדוע שתשלמו על מחיר מלא על שנה או שנתיים של דירה ובניין הנמצא בשיפוצים לרבות כאלו המפריעים את מנוחתכם? לכן נהוג להפחית כ- 30% ממחיר השכירות לזמן התמ"א. כמובן והסעיף אמור להיות בחוזה וכמובן שהחוזה אמור להיות חתום גם על ידיכם, העדים אם יש וכמובםן בעל הדירה.
  3. גרים בסמיכות לבניין שעומד לעבור תמ"א – הכניסו גם את הסעיף הנ"ל שקובע הפחתה של מחיר או עזיבה של הדירה באמצע חוזה כדי לא לסבול מרעש ועוד לשלם מחיר מלא בעבור התענוג

לסיכום ניתן לומר כי זו בחירה של שני הצדדים, גם השוכר וגם המשכיר, האם להתקדם לעבר חתימה על חוזה בזמן תמ"א או עם סעיף עתידי המתייחס לשינוי. בין אם אתם שוכרים או משכירים דעו כי מדובר על מצב זמני שבסופו כולם מרוויחים רק צריך להתאזר מעט בסבלנות.

שתפו:

מאמרים חדשים

צרו איתנו קשר

צרו איתנו קשר